Friday, June 13, 2008

KRISIS DAN KEKANGAN HIDUP RAKYAT MALAYSIA

Pada masa ini rakyat Malaysia menghadapi ujian getir dalam kehidupan di bumi bertuah ini. Isu demi isu yang timbul dan tidak pernah selesai. Di bawah ini saya senaraikan isu-isu yang dihadapi oleh kita rakyat Malaysia yang perlu kita hadapi dan tak pernah dapat diselesaikan

1. Isu harga minyak
2. Kenaikan harga barang
3.Kekurangan dan kanaikan harga beras/makanan utama negara kita
4.Masalah jenayah yang semakin meningkat- rompakan, kecurian, ragut, pecah rumah , rogol
5. Kehilangan anak-anak kecil/anak kecil tidak selamat lagi
6.Kejadian bunuh yang menjadi-jadi dan semakin kejam
7.Pemimpin rasuah secara besar-besaran
8.Kakitangan kerajaan juga rasuah secara berleluasa
9.Pendatang tanpa izin yang semakin bermaharajalela/membanjiiri negara kitatanpa rasa takut
10. Pelbagai kaum membuat tuntutan untuk kepentingan kaum masing-masing secara lantang dan terbuka(tidak berlaku sebelum ini)
11. Pelbagai negeri membuat tuntutan untuk negeri masing-masing secara terbuka dan lantang(Juga tidak berlaku sebelum ini)
12. Isi air dengan singapura tidak pernah selesai/masih jual air dengan harga murah kepada singapura
13. Isu pencerobohan ruang udara oleh singapura
14. Masalah pengangguran semakin meningkat/semakin ramai siswazah menganggur
15. Perebutan kuasa di antara pemimpin-pemimpin

Isu-isu yang saya senaraikan di atas adalah isu-isu besar yang terlibat secara langsung dengan semua rakyat Malaysia. Ini tidak diambil kira isu-isu yang melanda kumpulan-kumpulan kecil seperti kumpulan peniaga kecil, kumpulan pekerja kontrak, pekerja ladang dll.

Jadi bagaimana kita menghadapi isu-isu ini. Apakah kita hanya melihat dan berdiam diri. Apa peranan kita. Jika sikap itu yang kita ambil lama-kelamaan masalah-masalah tersebut akan melanda diri kita. Jika kita terlepas daripada masalah itu sekarang kerana tidak melibat kita secara langsung, maka anak cucu kita tidak akan terlepas menghadapinya. Bagaimana masa depan negara ini untuk anak cucu kita nanti.

Janganlah hanya buat masa ini isu-isu ini tidak melibatkan kita, kita hanya bergoyang kaki sahaja . Ahh biarlah mereka, jangan melibatkan aku sudah...jika itu yang anda fikirkan anda silap. Ini kerana semuanya akan berkait dengan kita dan anak cucu kita. Bagaimana nasib anak-anak kita dengan keadaan negara yang sebegini pada hari ini?
Sama-sama kita fikirkan

No comments: